Pages

Sunday, December 5, 2010

alahai si buah pisang

hye!!
nk tau x?!!
sebenarnya, buah pisang banyak khasiatnya,,
kalau kita makan,,ia akan,,,

  • mampu untuk mengembalikan tenaga coz kalorinya tinggi!!
  • tubuh yang letih juga akan cepat kembali normal coz gula yang ada pada pisang akan mudah diserap oleh tubuh!!
  • setiap 100g bahagian pisang juga mengandungi:
    • 27.2 g karbohidrat
    • 1.2 g protien
    • 17 mg kalisum
    • 7mg vitamin C
    • 400mg serat

haa,,,banyak betulkn khasiatnye,,
dah la senang nk jumpe,,
harge pun boleh tahan,,xde mahal sangat,,
kalau nk beli pisang 2, dinasihatkan beli pisang yang kulitnye cantik,,
bukan ape,,kalau kulitnye rosak,,dikhuatiri isinye akan diserang kuman dan juga bakteria,,

*macam buah pisang ni,,,cantik diluar,,,juge~~



*cantik didalam!!!
secantik khasiatnya v(^_^)v


opss!!
jangan lupa,,
kalu kite makan pisang,,disertai dengan minum susu,,
sekali gus ia boleh menjadi menu diet yang seimbang!!
sebab pisang dengan susu saling melengkapi,,
juge memberikan semua zat gizi yang diperlukan untuk tubuh,,
jadi ia sangat sesuai diambil seawal pagi,,
untuk bekalan tenaga sepanjang hari,,,
wahhh!! menarik bukan v(^_^)v,,





*tapi kalu dapat desert mcm gambar2 yang kt atas ni best jgkkn?!!
seimbang x?
pisang jugakkan?!!
hehehe v(^_^)v




p/s : jom cepat2 kite pergi kedai bli pisang yang segar2 dan cantik2 juga berkulit licin!!




[mynewmenadieya]




6 comments:

mUnie UncLe hUsin said...

nad! teringat mase sy berpantang nasi dulu..
pisang la jadi peneman hidup..
huhu~

sangat murah dari beli nasi sebungkus dan khasiat yang berlipat kali ganda..
hoyeh2..

sedapnye kek letak pisang..
erk.. saje je la cik nad neh..
lapar la pulak.. (~~")

Shahrul Hairy Shaharuddin said...

love Banana aiskrem! huhu~ ko blanje Nad! LOL~

mynewmenadieya said...

haha!!
munie uncle husin: saje nk pancing 2,,
mmg best kan,,jom choc banana secret resepi jom,,hihi,,

shahrul: ko la banje,,aku xde duet lagi,,hehe~

Shahrul Hairy Shaharuddin said...

Wokeh2.. aku belanja ko bayau.. =P

mynewmenadieya said...

ah,,xde2,,
tukar plan,,aku banje,,ko bayar!!

mUnie UncLe hUsin said...

eh nad.. boleh je..
tunggu kamu dapat 1st gaji..
sile simpan utk blnje sy kek itu ye.. ehe~